Poolmanagement: dé oplossing voor wisselende drukte op de werkvloer

Heb jij een seizoensgebonden bedrijf? Of gewoon veel pieken en dalen qua werkaanbod? Door poolmanagement zorgen we altijd voor de juiste hoeveelheid medewerkers op de werkvloer. Gemotiveerde en ingewerkte flexwerkers die altijd dat stapje extra willen zetten. Een goede forecast zorgt voor een flexibele pool die meebeweegt met jouw vraag. Benieuwd hoe dat werkt? Lees hieronder verder of neem contact met ons op! 👇

Neem contact op!

Dit doen wij bij Poolmanagement:

Wat is poolmanagement?

Poolmanagement is het kloppende hart van onze inhouse dienstverlening en dé oplossing voor veranderingen in de planning. ❤️

Poolmanagement is een efficiënt werkproces van op maat: 

  • werven;
  • leveren;
  • op- en afschalen;
  • trainen;
  • én behouden van goede flexwerkers. 

Hierbij houden we constant rekening met jouw toekomstvoorspellingen. Het resultaat hiervan is een zo volledig mogelijk, gevulde planning en een 8+ beoordeling van zowel uitzendkracht als van jou als klant! We behalen zo samen jouw doelstellingen van ieder seizoen. Met poolmanagement bedoelen we ook het management gedeelte: dashboarding, kritisch hr-adviseur zijn, de gehele productieketen onder de loep nemen en het begeleiden van jouw teamleiders op de werkvloer. We zetten er niet zomaar flexwerkers aan het werk. Is het verzuim hoog? Dan stellen wij vragen en zijn we een kritische business partner. Lekker!

Zo werkt Poolmanagement

Om een goede flexpool te organiseren, starten we eerst met een analyse:

  • Wat is de minimale en maximale arbeidsbehoefte per kwartaal, per maand, per week en per dag?
  • Wat zijn de werkplekken en de daarbij behorende competenties (kritisch, semi-kritisch, niet kritisch)?
  • Hoe komt de forecast tot stand en hoe wordt deze vertaald in een jaar, 10 weken, 4 weken, 1 week of ad hoc planning?
  • In samenwerking met ons recruitment team de beschikbare doelgroepen in de arbeidsmarkt te bepalen;
  • Over de afdelingen heen, we crosstrainen de flexwerker zodat ze multi-inzetbaar zijn.
  • Samen met jullie te kijken naar in-, door- en uitstroom. En naar het ziekteverzuim en verlof.

Je krijgt hierdoor goed inzicht in op welke doelgroep je je moet richten. Heb jij flexwerkers in de avond nodig? Dan weet je dat je je werving meer op bijvoorbeeld studenten moet richten. Door middel van al deze vragen zetten wij een advies voor een pool op. Zo krijgt ieder bedrijf een pool op maat! 

Hiernaast is het altijd goed om in te zetten op je employer branding: wat voor werksfeer heerst er binnen het bedrijf? Wat maakt jou een aantrekkelijke werkgever? En hoe kan je dit nog meer verbeteren? Dit zorgt namelijk voor beter behoud van personeel en meer werkplezier!

En dan? Dan richten wij onze planning en dienstverlening op maat in én gaat een toegewijd accountteam voor jullie aan de slag! Een accountteam dat jullie door en door kent: zij begeleiden de werving, selectie,  rondleidingen, flexwerkers, planning en ga zo maar door. Verandert er iets bij jullie wat invloed heeft op de pool? Geen zorgen. Door onze aanpak zijn wij in staat om flexibel mee te bewegen met jullie vraag en behoeften. Zelfs op het laatste moment! 

Wil je bijvoorbeeld van dal naar piek opschalen met 100, 200 of zelfs 300 man? Dat is een flinke klus in deze arbeidsmarkt, maar we helpen je graag! De afgelopen jaren hebben we bewezen dat we in sectoren als logistiek en productie in staat zijn tijdens pieken met grote aantallen flexwerkers op te schalen. We hebben bijvoorbeeld geholpen bij de GGD, bol.com en de Albert Heijn in de crisis.  Dus kom maar op met die pieken! We hebben er zin in. 

De poolmanagement-uitvoering van Tempo-Team

Maar hoe doen we het toch? Jaaa, dat wil je wel weten hé! En dat mag ook, want we maken er geen geheim van. We doorlopen de volgende stappen:

Stap 1: analyseren

Heb jij een piek in je bedrijf? Bijvoorbeeld door vakantie of een hoogseizoen? Dan maken wij op basis van jullie voorspellingen een backwardplanning en instroomadvies. Met het instroomadvies berekenen we hoeveel flexwerkers we feitelijk nodig hebben. En met de backwardplanning brengen we in kaart hoeveel en welke kwaliteit flexwerkers we wekelijks moeten werven. 

Vervolgens moeten we iedereen op tijd in laten stromen zodat iedereen is ingewerkt voor de pieken. Onze samenwerking is dus erg belangrijk. En er moeten voldoende inwerkplaatsen beschikbaar zijn bij jou op de werkvloer! 🏃

Stap 2: grip en inzicht in de opschaling

Met de poolmonitor houden wij continu en actueel inzicht in de flexpool. Hierdoor weten we altijd precies wat er nodig is, en zijn we in staat op tijd actie te ondernemen. Zo weten we precies hoeveel flexwerkers, met welke competenties, we wanneer moeten laten instromen zodat iedereen op tijd is ingewerkt voor het hoogseizoen. Yeheees!

Hiernaast geven we altijd precies aan hoeveel uur er minimaal of maximaal nog ingezet kan worden per week. Onder de aanvragen hangen dan de competenties en skills die de flexwerkers nodig hebben. 

Even kort, de poolmonitor geeft je dus inzicht in:

  • de minimale en maximale capaciteit van de pool;
  • kwalificaties van de flexwerkers;
  • de status van de werving van nieuwe kandidaten;
  • data over in- door- en uitstroom van je pool.
Met de poolmonitor bieden wij een helikopterview. De vraag naar mensen ontstaat al in de pool en niet pas in de planning. Het effect is dat jullie altijd de juiste aantallen en competenties in huis hebben en houden. Poolmanagement is immers gericht op instroom én heeft focus op ontwikkeling en behoud van goede flexwerkers. Hoppa!

Stap 3: ideeën en middelen om in te zetten

Naast al deze maatregelen kan het natuurlijk altijd zo zijn dat de personeelsbehoefte onder druk komt te staan. Wij houden dit scherp en constant in de gaten en laten de alarmbellen rinkelen als het niet goed gaat. We gaan dan meteen in de actiemodus! 🚨 We analyseren waarom kandidaten afhaken of afgewezen worden en gaan nóg harder op zoek naar de juiste krachten. In samenwerking met jou natuurlijk.

Met actie bedoelen we één van de volgende vier oplossingen:

  1. Extra werving en selectie: we zetten in op meer uitingen, referrals, sturen berichtjes op onze app, hangen posters op in de kantine en haken meer collega’s aan. Let’s goo!
  2. Klantoverschrijdend plannen: We hebben inzicht in de pieken en dalen van al onze klanten,  door deze kennis kunnen we flexwerkers altijd continuïteit bieden en leren ze ook nog door bij diverse bedrijven te werken.  Betekent flexibiliteit voor jou als klant, betekent continuïteit en werkplezier voor de flexwerker. Yeheesss :-)
  3. Tempo-Team Go: onze wervingsapp. Hiermee vind je binnen no-time flexwerkers die je voor een korte klus of piek inzet. Er zitten +7.000 gescreende kandidaten op deze app die staan te popelen om te starten bij jou. Check hier alles over de app! 
  4. Internationale medewerkers via EU-Flex Services: er werken dagelijks ruim 2.500 internationale medewerkers via EU-Flex Services. Hierdoor hebben we ook internationale flexwerkers die we bij je inzetten. Lees hier alles over EU-Flex Services!

Onderhoud je flexpool!

Wanneer de flexwerkers dan bij jou op de werkvloer staan, is het wel van belang ze tevreden te houden. Het is dus belangrijk om de wensen van je medewerkers zo goed mogelijk af te stemmen op de planning. Zodat zij het gewenste aantal uur kunnen werken en jouw weekplanning volledig ingevuld is met tevreden medewerkers. Win-winsituatie! Hier helpen we je natúúúrlijk ook bij. 

Voordelen van een flexpool

  • Je krijgt flexibele én gemotiveerde flexwerkers. Dat is lekker werken!
  • Maakt het makkelijker schakelen bij onverwachte situaties zoals verzuim of no-shows.
  • Grote groepen flexwerkers met een vergelijkbaar profiel. 
  • Zo zorgen we voor continuïteit in je pool.
  • Daarnaast houden we flexibiliteit in de pool, de kosten laag en de continuïteit zo hoog mogelijk.
  • Makkelijke onboarding van nieuwe medewerkers én flexwerkers. Misschien zit er wel een nieuwe vaste medewerker in je flexpool!

Deze bedrijven gingen je al voor

Deze tools maken poolmanagement nog makkelijker!

  • iPlan: Met onze unieke planningstool I-Plan nemen wij het plannen van flexwerkers uit handen. Volledig ingericht op maat! Nóg meer ontzorgen? Wij bieden de mogelijkheid om ook het vaste personeel én de flexwerkers van andere uitzendpartners te plannen. Bekijk deze korte video over plannen bij DHL. 
  • YouPlan: Wil jij ook altijd en overal je personeelsplanning gemakkelijk kunnen aanpassen? Met de planningstool Youplan regel je je personeelsplanning op een makkelijke, effectieve en flexibele manier!

Hulp nodig met jouw flexpool?

Denk jij nu: “ik kan wel hulp gebruiken wat pool management betreft?” Bel ons even, dan bespreken we samen de mogelijkheden. Onze specialisten helpen je graag verder! 

Bel nu!

Personeel nodig?

Zit je tijdelijk omhoog in je personeel? Zoek niet verder! Je bent bij ons aan het juiste adres. Meld je vacature bij ons aan en voor je het weet heb je een nieuwe topper in huis.

FAQ-vragen

  • Hoe zorg je voor een goede flexpool?

    Een goede flexpool houd rekening met geplande inhuur maar ook met onverwachte wijzigingen zoals ziekte en no-shows. Ook heeft een goede pool altijd extra capaciteit zodat je snel op onverwachte situaties kan reageren. Wij onderhouden de flexpool door ‘m te monitoren en constant in de gaten te houden en proactief en constant te werven. Lees hier alles over hoe wij te werk gaan met poolmanagement! 

  • Waarom is goed poolmanagement belangrijk?

    Goed poolmanagement is belangrijk omdat er met deze grillige arbeidsmarkt snel ingespeeld moet worden op vraag en aanbod. Ook is het belangrijk omdat je zo onverwachte situaties makkelijk op kan vangen. Het managen van een pool is dus heel belangrijk om de continuïteit van je bedrijf te garanderen. Meer weten over hoe wij een pool voor je managen? Lees er hier alles over!

  • Hoe bepalen jullie welke flexwerkers bij mijn bedrijf passen?

    Dat doen we door middel van een analyse: wat heb je precies nodig? Maar we leren jou en je bedrijf ook goed kennen. Welke sfeer heerst er op de vloer? Zo stellen we vast naar wat voor flexwerkers jij op zoek bent en gaan we aan de slag met de recruitment. Benieuwd hoe dat in z’n werk gaat? Lees het hier!